منتدى شباب مصرى بجد
 
الرئيسيةبوابة البحراليوميةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 بالعربى اسمه احمد العربى

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
eng_els3idy
باشا
باشا
avatar

عدد الرسائل : 235
العمر : 30
الموقع : 3albaher.yoo7.com
نقاط : 3493
السٌّمعَة : 7
تاريخ التسجيل : 12/03/2009

مُساهمةموضوع: بالعربى اسمه احمد العربى   الخميس 23 أبريل 2009, 13:04

بسم الله الرحمن الرحيم

فى الحقيقه انا مش عارف ابتدى منين ولكننى يجب ان ابتدأ لأنه صاحبى الذى لا اكل ان اتكلم عنه فهو تركيبة خاصة من الحنيه والطيبة التى قلما تجدها مجتمعة فى شخص فى سنه الشخص الذى يرى فى سعادة غيره سعادته يكون شخص غريب الأطوار فى هذا الزمن الذى اختلط فيه الحابل بالنابل واصبح الأخ فيه يلعن ويسب اخيه .

وبداية معرفتى بالعربى كانت اول يوم لى خطت قدماى ارض السويس الحبيبه حين توجهنا للكليه لنسأل عن اى مصاريف تسدد او اى شىء على هذا النحو لأجد العربى امام المدينه الجامعيه وكانت مدينة الصباح ان لم تخونى الذاكره وكان يحمل بيديه مشغل للأغانى ( وكمان ) وجلسنا طيلة اوقات انتظارنا لموظف المدينه نحكى ونتحاكى عن الكليه وظروفها وكذلك التعارف بيننا ولكننى كنت منشغلآ بالنوم على الرمال التى كانت تفترش امام المدينه حتى افاقنى بعض الخراف التى كانت ترعى هناك .

العربى بقه ده حكاية تانيه عن اى حد العربى من قاطنى قرية بشبيش ويصحينى لأذهب لعملى وانا من قاطنى الأسكندريه ولك ان تتخيل ذلك من تبعات فلو اغلقت المحمول أجده يطلبنى على الأرضى لدرجة اننى اصبحت اعتمد عليه دون غيره فى الذهاب للعمل .

وكانت ايامنا فى الكليه لا تخلو من الضحك والفكاهه التى طالما كانت تمتد لساعات وساعات وحين كنا نمل المدينه كنا نتوجهه فورا لرحلة حول مساكن السويس او فى اى مكان تذهبنا اليه قدمانا واهم شىء كنا متفقين عليه اننا ضاربين الدنيا صارمه قديمه كنا اول ما يتبعتولنا المليمين نصرفهم وبعدين نشحت باقى الشهر فكان اهم شعار لنا ( احيينى النهارده وموتنى بكره ) العربى ده حدوته جميله كتب سطورها رجل ادعوا له بالرحمة اسمه من صفاته رضا والرضا هو اغلى نعم الحياه ولكن العربى لم يأخذ الرضا من اسم والده رحمة الله عليه فدائما ما هو ساخط على الحياة الدنيا واحوالها التى هى مدعاة للسخط .

فهو دائما مشغولآ بكل شىء حوله من قريب وبعيد وذلك ما يؤرقه فى حياته ولكنه على حق ولك ان تتخيل ان ذلك الشخص الذى يهتم بأمور الناس فهو لم يجد من يهتم به حتى ان الشخص الوحيد الذى احس معه العربى بالأهتمام المتبادل اصبح فى ادراج الرياح ولكن هذا هو حال الدنيا .

هو احمد رضا ابراهيم العربى والذى لديه فى جعبته حب لو وزع على سكان المحلة الكبرى وقراها لوسعهم جميعا ولكن للأسف ملوش بخت مع حد فى دنيا المصالح ولكننى احب العربى فى الله واعتقد ان بعد الكليه الكل قدر ذلك الشخص الثرى بمشاعره الطيبه تجاه الجميع وخاصة المقربين منه .
فالشخص الذى لديه مشاعر الشعر الجميل الذى يمتعنى به كثيرا اكيد لديه شعور طيب للجميع ويكفى ان العربى هو العضو الدائم بمنتدانا عالبحر والذى يكتب هنا كل جديد لديه .
ولا استطيع ان اتكلم كثيرا عن العربى لأن العربى شخص يحتاج الى مئات المواضيع لأحكى عنه ولكننى سأتخلص كل ذلك لأقول للعربى هل يكفيك فى الله حبى

_________________
باءستطاعة الرجل الواحد ان يغير العالم ان صحت رجولته
حسن الصعيدى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://3albaher.yoo7.com/
همسه عتاب

avatar

عدد الرسائل : 117
نقاط : 3383
السٌّمعَة : 1
تاريخ التسجيل : 14/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: بالعربى اسمه احمد العربى   الأحد 26 أبريل 2009, 13:43

ربنا يخليكوا لبعض وتكونوا اصحاب وحبايب دايما ومتفترقوش عن بعض
واهم حاجه فى الدنيا ان الواحد يلاقى صديق مخلص ووفى زى صاحبك ده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
eng_els3idy
باشا
باشا
avatar

عدد الرسائل : 235
العمر : 30
الموقع : 3albaher.yoo7.com
نقاط : 3493
السٌّمعَة : 7
تاريخ التسجيل : 12/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: بالعربى اسمه احمد العربى   الثلاثاء 28 أبريل 2009, 16:18

ميرسى ليكى يا همسه على المجامله الرقيقه دى الحمد لله ان الواحد لقى الصاحب عقبال يارب لما يلاقى الحبيبه اللى تحبه زى الصاحب

_________________
باءستطاعة الرجل الواحد ان يغير العالم ان صحت رجولته
حسن الصعيدى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://3albaher.yoo7.com/
 
بالعربى اسمه احمد العربى
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات عالبحر :: اسكندرانى :: منتدى اصحاب عالبحر-
انتقل الى: