منتدى شباب مصرى بجد
 
الرئيسيةبوابة البحراليوميةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 الفرق بين طالب التعليم الصناعى وطالب الهندسة ؟؟؟؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
المدير العام
Admin
avatar

عدد الرسائل : 29
العمر : 30
نقاط : 3205
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 12/03/2009

مُساهمةموضوع: الفرق بين طالب التعليم الصناعى وطالب الهندسة ؟؟؟؟   الثلاثاء 02 يونيو 2009, 14:27


بسم الله الرحمن الرحيم

حقيقة اكاد ان لا اخفيها على احد اننى شخصيا اقف امام طالب الهندسه اعتزازا وتقديرا لدرجة اننى فى المرة الوحيده التى ذهبت فيها الى كلية الهندسه وقفت متهامسا مع نفسى بأنى الأن وسط اذكى طلبة فى مصر .

ولكن ما الفرق بين خريج او طالب تعليم وطالب الهندسه ؟؟؟؟

الجواب يتلخص فى الآتى من ناحية معاملة الدوله لطلبة الهندسه والتعليم فلا فرق فى مرحلة التعليم فالكل يعانى نفس المشاكل التى تمر بنا من مدينة جامعيه اقرب الى لوكندات طنطا بتاعت السكه الحديد والوجبات التى تقدم فيها من ارقى لحوم الكوتش الى القرع الذى يكاد تختفى ملامحه من كثرة غليه لدرجة انى كنت اظن انه نوع جديد من الشوربه فى بعض الأيام الى العدس اللى كان بيتاكل مع الرز مع البيض مش عارف ازاى والعياده التى تخشها تعيا من غير ما تكون تعبان وغيره من اهمال ضبط المواعيد للسكاشن والمحاضرات والمشكله الأكبر وهى عدم وجود اقلام مع المعيدين !!!!!!!!!!

ولكن حين نتخرج تظهر المشكلة الحقيقيه فهو مهندس بترول وانا (......................) لا اعلم مدرس كنت مهندس كنت فنى كنت او حتى عامل باليوميه هو عضو فى نقابة من اعرق نقابات مصر وانا (..........................) لغاية دلوقتى بيدلل علينا محمود الفرنساوى ربنا يكرمه .
هو مرتبه من 1000 وطالع وانا بيعملولى كادر ربنا يكرمهم وبشتغل بعقد فى الشتاء والصيف المع جزم والشتاء يكرمهم ربنا بشتغل ب135 جنيه والله الرقم صحيح ولا اتداعى عليكم .
ما الفرق اذن فليرد على عاقل فهو يدرس ويتلقى العلم فى نفس الجامعه التى اتعلم بها ولا يقل دورى فى البلد عنه بل ان دورى ممكن ان يزيد لأنى انا من اخرج من تحت يدى المهندس والطبيب وحتى رئيس الجمهوريه .
انا هنا لا اضع مقارنات لكى اضيع وقتى ووقتقم فى تعصبات فارغه ولكننى اضع مشكلة من اخطر مشاكل التعليم فى مصر بين يديكم حتى ارى حلولآ جوهرية لخريجى اعرق مؤسسة تعليميه صناعية فى مصر والتى تسمى فى المانيا بكلية الأغنياء وهنا 135 جنيه .

طب والله لأضحكوا واحد زميلنا راح يسئل على شغل مدرس فى مديرية التربيه والتعليم قالوله فى مصنع صابون فى محرم بك هيفتح جديد وعايز ناس شوفته المهانه هنشتغل زحاليق بدل من ان نعلم الطلاب فنون الصناعة وتطوراتها بدل من ان نخترع ونطور بلدنا مصر اللى كل ما اجيب سيرتها الناس تضحك وكأنى بتكلم على فيلم كوميدى لأسماعيل ياسين رحم الله كل من يحب تلك البلد التى احبها الله وذكرها فى قرأنه .......

لقد تعبنا ودرسنا طيلة اربع سنوات كل المناهج التى وصفها البعد بمناهج التعليم الفنى الألمانى ولكن المشكله ليست فينا نحن فذلك ما وضع لنا وذاكرناه وتفوقنا فيه ولكن المشكله فى السيستم !!!!!!!!


انا لم اكتب الموضوع لكى انظر لأرزاق الناس ولكن لأن وضعنا اصبح مهين للغاية مقارنة بخريجى الكليات الأخرى واصبحنا نتسول كل من يشذكرنا او يتكلم عنا . فأن كان الحل فى الأعتصامات والأضرابات فليكن لأن من الواضح ان الدولة لم تعد تسمع غير الصوت العالى وقطاعى الطرق ولكن مطالب خريجين لا يعرفوا لهم مؤى فلا نسمع لهم ممكن ان نسمع عن الراقصين والمغنين ولاعبى الكره ولكن الأمل فى صناعة طفرة تقوم عليها بلد صناعى يحدث ثورة صناعية فى عالم لا يعترف الا بقدرات تتنامى فلا نسمع

ولذلك فأنا من هنا ادعوكم ليس للأضراب ولا للأعتصام ولكن لوضع حد لمهزلتنا التى لا تنتهى كل يوم لدرجة اصبحت تؤرق القاصى والدانى من خريجى كليتنا العصماء
انا لست بحاجة الى عمل لكى اتسوله بموضوع مثل هذا فالحمد لله ان اعمل مهندسا بعلمى وسط خريجى اعتى كليات الهندسة فى مصر حتى اقطع الطريق على كل متحزلق ولكننى كتبت الموضوع لأنى مللت تلك النظرة الدونيه لطالب كل مشكلته انه يريد ان تصبح بلده افضل .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://3albaher.yoo7.com
 
الفرق بين طالب التعليم الصناعى وطالب الهندسة ؟؟؟؟
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات عالبحر :: منتدى التعليم :: منتدى كلية التعليم الصناعى-
انتقل الى: